Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Finał Tarnowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego Pierwszego Wieku

Uczniowie z Tarnowa – oryginalne spotkania z ekonomią

Niezwykły projekt Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku realizowany przez Pałac Młodzieży w Tarnowie dobiega końca. Uczniowie tarnowskich szkół opracowali wiele ciekawych przedsięwzięć kulturalnych, a jednym z efektów projektu są oryginalne planszowe gry edukacyjne i ekonomicznych. Młodzi ludzie dowiedzieli się m.in. jak gospodarować pieniędzmi czy jak planować wydatki. Finał projektu, w tym Turniej Uczniowskich Gier Ekonomicznych już 26 i 27 kwietnia.

Główne cele projektu to kształtowanie u 183 uczniów szkół  i wychowanków Pałacu Młodzieży postaw sprzyjających przedsiębiorczości oraz przeciwdziałaniu wykluczeniu finansowemu i kształtowanie odpowiedzialności przy podejmowaniu w przyszłości  decyzji finansowych, w tym m.in. w zarządzaniu budżetem domowym i korzystaniu z usług finansowych oraz przygotowanie 22 nauczycieli 4 szkół podstawowych i 3 gimnazjów do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji finansowej z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania – uczenia się i narzędzi ICT.

Cały projekt rozpoczął się już w czerwcu 2017 r. odbyła się w Pałacu Młodzieży konferencja „Przedsiębiorczość w ławie szkolnej”, która oficjalnie zainaugurowała projekt „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku”. Projekt nasz otrzymał dofinansowanie ze środków Narodowego Banku Polskiego i został objęty patronatem honorowym przez Prezydenta Tarnowa Pana Romana Ciepielę.   Małopolski Instytut Kultury w Krakowie został zaproszony w dniu 21 czerwca 2017 roku do udziału w w/w  konferencji . Konferencja była wyjątkowa, nie tylko ze względu na jej tematykę, ale także na fakt, że brali w niej udział zarówno nauczyciele, jak i uczniowie lokalnych szkół uczestniczących we wspomnianym wyżej projekcie.  Sebastian Wacięga z MIK przeprowadził sesję pt. „Konstruowanie gier dydaktycznych o tematyce ekonomicznej”, w trakcie której zaprezentował poszczególne etapy tworzenia gry ekonomicznej, a także przedstawił pytania, na jakie twórca gry musi sobie na początku pracy nad grą odpowiedzieć. Bardzo ważnym elementem tej sesji było pokazanie, w jaki sposób – według metodyki interpretacji dziedzictwa rozwijanej w MIK – wątki historyczne mogą być wykorzystywane do tworzenia gier ekonomicznych. W swoim wystąpieniu Sebastian Wacięga posługiwał się przykładem dwóch gier ekonomicznych bazujących na wątkach historycznych, które zostały opracowane i wydane przez MIK: „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota” oraz „Chłopska Szkoła Biznesu”.                                            Na zakończenie odbyła się pokazowa rozgrywka „Chłopskiej Szkoły Biznesu”, poprowadzona przez Sebastiana Wacięgę i Annę Sarlej (MIK) z pomocą dwóch uczennic uczestniczących w konferencji, które zdecydowały się zostać dodatkowymi „bankierami” podczas rozgrywki. W konferencji wzięło udział około 100 osób, a w samej rozgrywce – 50 osób.  Wystąpienie Sebastiana Wacięgi oraz pokazowa rozgrywka „Chłopskiej Szkoły Biznesu” miały być inspiracją dla uczestników do tworzenia w przyszłości własnych gier ekonomicznych

Nauczyciele placówek oświatowych biorących udział w projekcie Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku ukończyli 29 września 2017 r. kurs blended-learningowy „Nowoczesne strategie prowadzenia edukacji ekonomicznej dla uczniów kl. 7 szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum”. Powyższy kurs miał na celu przygotowanie nauczycieli do opracowania scenariuszy i przeprowadzenia wg nich zajęć dodatkowych w szkołach i  w Pałacu Młodzieży   o tematyce: „Młodzi Przedsiębiorcy w Obszarze Kultury” i Kreatorzy Gier Ekonomicznych. Ważnym elementem tego kursu dla nauczycieli był cykl 10 konsultacji e-learningowych synchronicznych z trenerem kształcenia na odległość. W ramach konsultacji stacjonarnych i na odległość oraz kursu blended-learningowego „Nowoczesne strategie prowadzenia edukacji ekonomicznej dla uczniów kl. 7 SP i uczniów gimnazjum” nauczyciele tarnowskich placówek oświatowych biorących udział w w/w projekcie opracowali 4 pakiety scenariuszy zajęć dydaktycznych dla uczniów i wychowanków.  Dwa pakiety scenariuszy dotyczą 20-godzinnych zajęć dodatkowych w szkołach: Kreatorzy Gier Ekonomicznych oraz Młodzi Przedsiębiorcy w Obszarze Kultury. Dwa pozostałe pakiety scenariuszy 20-godzinnych zajęć dodatkowych o tej samej tematyce opracowali nauczyciele Pałacu Młodzieży dla swoich wychowanków.

Od końca września 2017 r.  do końca  lutego 2018r. odbywają się w czterech szkołach biorących udział w naszym projekcie dodatkowe zajęcia edukacyjne dla uczniów klas 7. szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum.  W powyższych szkołach są prowadzone dwa rodzaje 20 - godzinnych dodatkowych zajęć do wyboru przez uczniów:                                                                                                                                                              

a) Kreatorzy Gier Ekonomicznych - w wyniku pracy zespołowej uczniów powstają m.in. gry planszowe, karciane i terenowe o tematyce ekonomicznej/finansowej

b) Młodzi Przedsiębiorcy w Obszarze Kultury - w wyniku pracy zespołowej uczniów powstają opisy działalności wirtualnych firm zajmujących się organizacją szkolnych przedsięwzięć kulturalnych „Biznes - Szkoła - Kultura”. Równocześnie w Pałacu Młodzieży odbywają się 20 - godzinne zajęcia dodatkowe dla wychowanków tej placówki oświatowej, czyli dla chętnej młodzieży szkół podstawowych i gimnazjów z Tarnowa i okolic (grupy wiekowej-  uczniowie kl. 7. szkoły podstawowej i uczniowie gimnazjum).

Dnia 30 stycznia 2018 r. odbył się w tarnowskich placówkach oświatowych biorących udział w projekcie „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku” cykl seminariów dotyczący tworzenia gier edukacyjnych o tematyce ekonomicznej/finansowej. Seminaria prowadził pan Łukasz Wrona twórca i współtwórca wielu gier, w tym planszowej ekonomicznej gry symulacyjnej o początkach przemysłu naftowego w Galicji „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota”. Gra ta powstała w ramach projektu edukacyjnego Galicyjski Teksas, który opracował Małopolski Instytut Kultury w Krakowie.

Projekt „Tarnowski Uniwersytet Pierwszego Wieku”. Grupę docelową projektu stanowią uczniowie/wychowankowie  z rocznika  klas 7  SP i klas  2 i 3 Gimnazjów  oraz nauczyciele następujących placówek oświatowych : PM w Tarnowie, SP nr 8 w Tarnowie, SP nr 1w Tarnowie,     SP nr 20 wraz z Oddziałami Sportowymi w Tarnowie  oraz  ZSO nr 4 w Tarnowie.

Zakończenie projektu „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku " odbędzie się 26  kwietnia 2018 r. o godz. 9.00  w Pałacu Młodzieży w Tarnowie i 27  kwietnia 2018 r. o godz. 9.00   w ZSO nr 4  w Tarnowie. 26 kwietnia br. odbędą  się eliminacje finałowe:  - Konkursu na Najciekawszą Grę Ekonomiczną,   - Konkursu na Najlepsze Przedsięwzięcie Szkolne/Pałacowe w Obszarze Kultury,  -Turnieju Ekonomicznego w ramach projektu „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku", 

27 kwietnia br. odbędzie  się Turniej Uczniowskich Gier Ekonomicznych w ramach projektu „ Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku".

 

hala PM GUMNISKA

Hala Gumniska

hala zaprasza... kiedy, co?